Studia Podyplomowe VAT i Akcyza w Działalności Gospodarczej

Studia Podyplomowe VAT i Akcyza w Działalności Gospodarczej pogłębiają i systematyzują wiedzę specjalistyczną z zakresu dwóch najważniejszych podatków pośrednich – podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku akcyzowego. 

Atuty kierunku
Mówienie i pisanie ikona

Najlepsi wykładowcy – praktycy i pracownicy naukowi SGH

Symbol sieci społecznościowej ikona

Przekrojowy program – program obejmujący szeroki zakres podatków pośrednich – VAT i akcyza

Świecąca żarówka na dłoni ikona

Aktualna wiedza – na zajęciach omawiane są nie tylko obecne przepisy, ale także projekty ustaw

Dlaczego warto?

  • Słuchacze zyskują nie tylko cenną praktyczną i przekrojową wiedzę z zakresu VAT i akcyzy, ale zostają także wyposażeni w aktualne materiały dydaktyczne i przepisy prawne.
  • Na każde zajęcia są przygotowywane autorskie materiały opracowane przez naszych wykładowców, które są przekazywane słuchaczom w formie elektronicznej i papierowej.
  • Udostępniamy także aktualny zbiór ustaw podatkowych (na pierwszym zjeździe)
  • Studia prowadzone są w formie hybrydowej. Słuchacz może zdecydować czy uczestniczy w nich w uczelni czy poprzez aplikację MS Teams.

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe VAT i Akcyza w Działalności Gospodarczej  są skierowane do:

  • przedsiębiorców,
  • specjalistów ds. podatków zajmujących się w VAT-em i akcyzą,
  • doradców podatkowych, księgowych, pracowników administracji skarbowej,
  • radców prawnych i adwokatów.

Program

  • Podstawy prawa podatkowego – 14 godz.
  • Zasady funkcjonowania podatku VAT – 50 godz.
  • Rozliczenia VAT w obrocie międzynarodowym – 20 godz.
  • Podatek akcyzowy – podstawy i zastosowanie – 20 godz.
  • Rozliczenia akcyzy w obrocie międzynarodowym – 10 godz.
  • Planowanie podatkowe w zakresie VAT i akcyzy – 20 godz.
  • Kontrole skarbowe i odpowiedzialność podatkowa – 24 godz.
  • Narzędzia cyfrowe i compliance podatkowe – 10 godz.
  • Seminarium 15 godz.

Razem: 183 godziny.

Kierownik studiów

dr Michał Matusewicz
Instytut Finansów

Doktor nauk ekonomicznych, Prodziekan Kolegium Zarządzania i Finansów i adiunkt w Instytucie Finansów w Kolegium Zarządzania i Finansów, a także absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pełnił funkcje Prodziekana Studium Magisterskiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autor i współautor wielu publikacji związanych z finansami. Specjalista w dziedzinie finansów międzynarodowych, finansów publicznych, integracji walutowej oraz kryzysów finansowych.

Wykładowcy

Radosław Żuk

Doradca podatkowy, specjalista w zakresie opodatkowania firm oraz instytucji finansowych. Posiada niezwykle bogate doświadczenie zawodowe w zakresie funkcjonowania systemu podatkowego obowiązującego na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych. Wcześniej Kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce doradztwa podatkowego.

Doświadczenie zawodowe zdobywał również jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej odpowiedzialności członków zarządów, rad nadzorczych, wspólników spółek osobowych. Doradzał przy zawieraniu umów przez największe polskie przedsiębiorstwa oraz zagraniczne koncerny. Autor licznych artykułów z zakresu przepisów prawa i podatków. Przeprowadził ponad 1000 szkoleń z zakresu prawa korporacyjnego, podatku VAT, podatku od nieruchomości, PCC, podatków dochodowych oraz procedury podatkowej – dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych, pracowników technicznych, działów zakupów, sprzedaży, marketingu. Szkolił i doradzał na rzecz takich firm jak BNP Paribas, BMW Financial Services, mBank SA, Telewizji POLSAT SA, KGHM Polska Miedź SA, Mostostal Warszawa SA, Bayer Polska Sp. zoo, MARVIPOL SA, MAN Accounting Center.
Marcin Grześkowiak

Doradca podatkowy (nr wpisu 11419), absolwent ekonomii Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, gdzie pracował też jako asystent w katedrze Rachunkowości i Opodatkowania Przedsiębiorstw. Prowadzi własną kancelarię, specjalizując się w problematyce międzynarodowego prawa podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem stosunków polsko-niemieckich.

Praktyczne doświadczenie zawodowe w doradztwie podatkowym zdobywał pracując dla niemieckiej spółdzielni doradców podatkowych DATEV z Norymbergi oraz w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego TPA w Warszawie. Jest członkiem International Fiscal Association z siedzibą w Rotterdamie. Współautor polskich i niemieckich książek dotyczących podatków i rachunkowości (m.in. „Polsko-niemiecki leksykon terminologii fachowej doradztwa podatkowego” wydanie 3, DATEV eG, Norymberga czy „Das polnische Bilanz – und Steuerrecht”, wydanie 2, Erich-Schmidt-Verlag, Bielefeld) oraz artykułów o tematyce związanej z prawem podatkowym oraz zarządzaniem kancelarią doradcy podatkowego. Jako wykładowca prowadzi też szkolenia przede wszystkim z zakresu międzynarodowych zagadnień podatkowych, których uczestnikami są zarówno doradcy podatkowi, jak i przedstawiciele działów finansowych i księgowych w przedsiębiorstwach.
Grzegorz Smogorzewski

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył Studium Doradców Podatkowych. Ekspert w obszarze ceł i podatków związanych z importem i exportem towarów. Aktualnie uczestniczy w realizacji projektu Cyfrowa Granica w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Wpisany na listę agentów celny i doradców podatkowych.

Ponad dwadzieścia lat związany resortem finansów i problematyką finansów publicznych (cła, podatki). W latach 2005–2012 z-ca dyrektora i dyrektor w Departamencie Służby Celnej Ministerstwa Finansów. W latach 2008–2012 p.o. Z-cy Szefa Służby Celnej. Uczestnik procesu legislacyjnego na poziomie rządowym, parlamentu oraz instytucji unijnych. Autor materiałów dydaktycznych i szkoleń e-learningowych w ww. obszarach. Wieloletni wykładowca uczelni wyższych oraz, w ramach systemu szkolenia wewnętrznego, w Służbie Celnej i Krajowej Administracji Skarbowej. Na przestrzeni lat 1995–2017 autor licznych publikacji z obszaru problematyki ceł i podatków. Uczestnik licznych konferencji, wizyt stażowych, szkoleń, zarówno w Polsce, jak i za granicą (Wielka Brytania, Niemcy, Czechy, Grecja, Irlandia, Finlandia, Łotwa, Słowacja, Bułgaria). Słuchacz duńskiej Szkoły Administracji Publicznej. W latach 2005–2016 zaangażowany w wdrażanie systemów informatycznych wspierających obsługę obrotu towarowego z zagranicą.
dr Joanna Szlęzak-Matusewicz

Doktor nauk ekonomicznych, wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Zakład Podatków Instytutu Finansów. Partner w Spółce Doradztwa Podatkowego, doradca podatkowy. Specjalizuje się w opodatkowaniu firm oraz osób fizycznych. Autorka kilkudziesięciu ekspertyz i opinii dotyczących prawa podatkowego dla Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu RP.

Wcześniej Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych w jednym z polskich banków. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu podatków i finansów, w tym m.in.: „Zarządzanie podatkami osób fizycznych”, „Podatki i składki w działalności przedsiębiorców”, „VAT w działalności gospodarczej”.
„ ”

Informacje techniczne

Zajęcia będą organizowane w formie hybrydowej. Można w nich uczestniczyć stacjonarnie w siedzibie SGH lub online poprzez aplikacje MS Teams.

POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS

Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia.  Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów. 

Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop oraz urządzenia mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji (w przypadku braku mikrofonu, dyskusja może być prowadzona na czacie). 

Rekrutacja

Wkrótce rozpocznie się rekrutacja na studia.

Ze względu na duże zainteresowanie studiami i ograniczoną liczbę miejsc decyduje kolejność zgłoszeń i dokonania wpłaty pierwszej raty czesnego. Pierwszy zjazd odbędzie się 18–19 października 2025 r.

Czas trwania studiów: 2 semestry.

O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń, rozumiana jako:

  • zarejestrowanie się w Internetowym Systemie Studiów Podyplomowych (ISSP), dostępnym po kliknięciu przycisku: ZAPISZ SIĘ / ZALOGUJ,
  • dokonanie wpłaty czesnego (min. I rata),
  • złożenie wymaganych dokumentów.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia

  • formularz aplikacyjny (wypełniany i generowany w ISSP),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

​Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:

  • egzaminy z zakresu: podatku od towarów i usług, akcyzy oraz kontroli skarbowej i odpowiedzialności podatkowej,
  • praca końcowa,
  • recenzja pracy końcowej,
  • egzamin końcowy (obrona pracy końcowej).

Harmonogram

Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele od 9:00 do 17:00–18:00 (zazwyczaj w niedzielę zajęcia trwają krócej).

Przewidywane terminy zjazdów 1. edycji w roku akademickim 2025/2026 (mogą ulec drobnym zmianom):

Semestr zimowy:

  • 18–19 października 2025 r.
  • 08–09 listopada 2025 r.
  • 22–23 listopada 2025 r.
  • 06–07 grudnia 2025 r.
  • 20–21 grudnia 2025 r.
  • 17–18 stycznia 2026 r.

Semestr letni:

  • 21–22 lutego 2026 r.
  • 07–08 marca 2026 r.
  • 21–22 marca 2026 r.
  • 11–12 kwietnia 2026 r.
  • 25–26 kwietnia 2026 r.
  • 16–17 maja 2026 r.
  • 13–14 czerwca 2026 r.

* Zjazd wyłącznie online oznacza, że nie ma zajęć w uczelni. Pozostałe terminy zjazdów odbywają się w formule hybrydowej tzn. w uczelni lub online – do wyboru.

Opłaty

​​Opłata za całość studiów wynosi 7500 zł.

Firmy – wpłata jednorazowa.
Osoby fizyczne – wpłata jednorazowa lub możliwość wpłaty w ratach:
I rata: 2500 zł – płatna przy zapisie,
II rata: 2500 zł – płatna do końca stycznia,
III rata: 2500 zł – płatna do końca marca.

W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

Sekretarz studiów
mgr Katarzyna Wasilewska
tel.: +48 504 095 061
tel.: +48 22 564 93 20
e-mail: kwasilew@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr Michał Matusewicz
tel.: +48 506 214 683
e-mail: mmatus1@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
Instytut Finansów
ul. Madalińskiego 6/8, bud. M, pokoje 330, 332, 336
02-513 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Instytut Finansów

  • Studia hybrydowe
  • Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele 9:00–17:00/18:00.
  • Opłata za całość studiów: 7500 zł (możliwe raty).
Kierownik studiów

dr Michał Matusewicz
tel.: +48 506 214 683
e-mail: mmatus1@sgh.waw.pl

sekretarz studiów

mgr Katarzyna Wasilewska
tel.: +48 504 095 061
tel.: +48 22 564 93 20
e-mail: kwasilew@sgh.waw.pl